Je čas, keď mnohí podnikatelia – fyzické aj právnické osoby – splnili svoju povinnosť a odovzdali daňové priznanie za rok 2018. Verím tomu, že nemali žiadne problémy s elektronickou komunikáciou. No pravdou je, že elektronické pripojenie bývalo veľmi často znemožnené z dôvodu odstávky serveru finančnej správy.
Elektronická komunikácia má byť zo svojej podstaty krokom k uľahčeniu „vybavovačiek“ a zníženiu administratívnej záťaže. No realita nám ukazuje, že to tak úplne nie je. Mnohí z nás potrebujú po splnení svojej daňovej povinnosti potvrdenie z Finančnej správy SR o oficiálnych výsledkoch svojho hospodárenia pre rôzne účely napr. pre banku a iné. Elektronická komunikácia by nám to mala zjednodušiť, aby sme pre takéto dokumenty nemuseli chodiť na daňový úrad osobne.
No nie je to tak. Pred tým, než bola spustená povinná elektronická komunikácia, bolo potrebné vytlačiť si potrebné dokumenty a navštíviť miestne príslušný daňový úrad, kde zodpovedný pracovník dokumenty potvrdil. Dnes musíte najprv odoslať žiadosť elektronicky a označiť spôsob doručenia Vami požadovaného potvrdenia. V prípade, že Vám to aj zašlú elektronicky či poštou, prichádza problém so zaplatením správneho poplatku. Väčšinou ho žiadajú zaplatiť na pošte alebo v termináli na konkrétnom daňovom úrade. O možnosti zaplatenia správneho poplatku prostredníctvom bezhotovostnej platby ma nikto neinformoval, ani mi tú možnosť neponúkol.
Preto samotný fakt, že máme elektronickú komunikáciu ešte neznamená, že sa administratívna záťaž znížila. Ešte stále je totiž potrebná osobná návšteva úradu či pošty aj napriek tomu, že časť procesu prebieha elektronicky. Do naozaj zjednodušenia a odstránenia zbytočných procesov pri elektronickej komunikácii s úradmi je stále ešte veľa práce.